Fysieke belasting en zwangerschap

Praktijktips

  • Span bil- en bekkenbodemspieren aan
    Met een dikke buik is het lastiger om in een goede werkhouding te werken. De zwangere kan het werk immers niet zo dichtbij halen, waardoor er een grotere lastarm ontstaat. Daarnaast ‘trekt’ het gewicht van de buik aan de rug en die kan daardoor te hol worden. Het aanspannen van billen en bekkenbodemspieren voorkomt zoveel mogelijk dat de rug te hol wordt.

  • Werk zo symmetrisch mogelijk
    Zwangeren hebben de neiging om scheef (gedraaid, getordeerd) te staan, werken en zitten. De buik zit immers in de weg. Probeer toch zo symmetrisch mogelijk te werken. De belasting van de rug loopt bij asymmetrisch werken snel op.

  • Pas op voor druk op de tussenwervelschijven
    In dit filmpje wordt uitgelegd wat de gevolgen zijn van zwangerschap voor de druk op de tussenwervel schijven.

  • Til vooral niet
    De maximale tilgrens van 5 a 10 kilo is al snel bereikt.

  • Als je toch tilt, doe het voorzichtig
    Als je onder de tilgrens iets tilt: trek je buik iets in, kantel je bekken iets achterover en adem rustig uit. Til, duw of trek rustig, nooit explosief.

  • Sta of zit niet lang en zeker niet lang achter elkaar
    Loop af en toe een stukje, ga afwisselend op je ene of op je andere been staan of sta eens even op je tenen.  Ga zitten bij het helpen van kinderen of bij communiceren met mensen in een rolstoel.

  • Neem een goede zithouding aan
    Stel je stoel goed in, zodat je bovenbenen horizontaal zijn en stel de rugleuning zo in dat deze contact maakt met je onderrug, net boven je broekrand.

  • Beweeg ook als je zit
    Beweeg ook in zittende houding je benen regelmatig, kantel zo nodig ook je bekken in zit en loop regelmatig een stukje

  • Pak je rust
    Gebruik zitten ook als een rustmoment van rust voor jezelf, bijvoorbeeld tijdens het voeden van cliënten

  • Wees duidelijk over dat je zwanger bent
    Het is verstandig duidelijk te zijn over de zwangerschap, door een uniform is dat niet altijd even goed zichtbaar voor collega’s en cliënten. Er zijn zwangerschapsbanden die op een mooie manier duidelijk maken dat er sprake is van een zwangerschap.

  • Blijf fit
    Vanaf het allereerste begin zorgt een goede conditie ervoor dat de zwangere langer, gezonder en met meer plezier kan blijven werken. Naarmate de zwangerschap verder gevorderd is, wordt het moeilijker de conditie op te bouwen.