Werkdruk voorkomen

Praktijktips

  • Weet wat werkdruk is en hoe het ontstaat
    Wees je bewust van de factoren die invloed hebben op de werkdrukbalans. Op deze figuur zie je de balans en de factoren. Als de balans verstoord raakt, krijg je je werk niet op tijd af of kun je niet meer aan de eisen voldoen.

  • Ga niet compenseren met extra inzet
    Hierdoor blijft het probleem onzichtbaar. Herken de signalen van een ontregelde werkdrukbalans en richt je op bronnen van werkenergie, zoals samenwerking, humor en het bespreekbaar maken van de werkdruk. In dit artikel lees je hier meer over.

  • Bespreek werkdruk in je team
    Bespreek werkdruk actief en gestructureerd in het werkoverleg met je team. Gebruik hiervoor de Checklist Werkoverleg.

  • Zorg voor inzicht in de oorzaken
    Achterhaal met je team waar te hoge of te lage werkdruk vandaan komt.

    1. Zijn er duidelijke en werkbare kaders voor de personele inzet?
    2. Hebben we een goed inzicht in de zorgvraag?
    3. Past ons basis dienstenpatroon of routes op de zorgvraag?
    4. Klopt onze formatie?
    5. Klopt onze inzet in het rooster?

    Meer onderbouwd inzicht nodig? Vul dan de Werkbalans-tool VVT in.

  • Zorg goed voor jezelf
    Blijf gezond met een goede nachtrust, een gezonde leefstijl en voeding en voldoende beweging:

    Op de website Thuisarts.nl vind je ook veel tips om beter om te gaan met stress.

  • Weet aan welke knoppen je kunt draaien
    Als team of samen met het management kun je sturen om de werkdruk weer in balans te krijgen. De Checklist Activiteiten werkdruk staat boordevol tips.

  • Weet wat je kunt verwachten van de organisatie
    Het is goed om te beseffen welke bijdragen en activiteiten je van de zorgorganisatie, van je leidinggevende en van medezeggenschap kunt verwachten. En welke rol je zelf hierin speelt. Zie hiervoor de Checklist Rollen en bijdragen.

  • Raak je toch gestrest? Trek aan de bel!
    Luister naar je lichaam. Als je merkt dat je vermoeid of gestrest raakt, trek dan tijdig aan de bel om werkstress te voorkomen. Ga in gesprek met je team of leiding. Vraag om hulp, ook bij conflicten. Neem je pauze en durf nee te zeggen, niet alle taken moeten meteen gedaan worden.