Ongewenst gedrag van cliënten
Praktijktips
-
Weet wat je aankunt
Weet wat ongewenst gedrag met jou doet, wat je zelf kunt hanteren en wanneer hulp van een collega nodig is.
-
Bewaak je grenzen
Ga zorgvuldig om met je eigen signalen van onmacht of onvermogen, geef je eigen grenzen aan, zeg ‘nee’ en biedt een alternatief aan de cliënt.
-
Houd contact
Houd contact met de cliënt en behandel de cliënt rechtvaardig.
-
Schat risico’s in
Signaleer op tijd of er sprake is van gevaar voor jezelf, je collega’s, de groep en/of de cliënt.
-
Reageer adequaat en passend
Ken de verschillende vormen van ongewenst gedrag en hoe je hier adequaat en passend op reageert (toepassen van de-escalerende methodes en interventies).
-
Pas geleerde technieken en vaardigheden toe
Pas persoonlijke veiligheidstechnieken en/of fysieke vaardigheden toe om de veiligheid voor jezelf, de cliënt en omgeving te waarborgen. Vraag om scholing als je dit niet (zo goed) kunt of nog niet geleerd hebt.
-
Blijf professioneel
Behoud bij escalatie het overzicht. Blijf rustig, handel accuraat en doelgericht.
-
Zoek oplossingen
Zoek bij oplopende spanningen oplossingen. Wanneer je die zelf niet ziet, probeer collega’s vroegtijdig te betrekken of bij nood te alarmeren zodat je er niet alleen voor staat.
-
Niet meer veilig? Sla alarm
Lukt het niet meer om te zorgen voor je eigen veiligheid en een veilige omgeving? Sla dan alarm met een alarmknop of bel de politie.